Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

biuro@rewitwirtualnebiura.pl +48 58 558 47 20

Czym jest outsourcing?

W najprostszym ujęciu outsourcing polega na powierzaniu przez przedsiębiorstwo określonych czynności, które dotychczas były wykonywane przez jego wewnętrzne segmenty/struktury, innym, zewnętrznym wobec niego podmiotom.

Chyba najpopularniejszą dziedziną, w której przedsiębiorstwa (szczególnie te małe) decydują się na korzystanie z usług zewnętrznych firm, jest księgowość. Wynika to z czasochłonności tej obecnej w każdym biznesie dziedziny, a także poważnych konsekwencji, które grożą w przypadku niedopełnienia ściśle zdefiniowanych formalności.

Do innych działań, które są często zlecane przez przedsiębiorstwa na zewnątrz, należą:
- usługi informatyczne (administrowanie sieciami oraz bazami danych, dbanie o zabezpieczenie przepływu danych),
- usługi logistyczne (opracowywanie i czuwanie nad łańcuchem transportowym, spedycja, zarządzanie powierzchniami magazynowymi),
- usługi pomocnicze (przeprowadzanie rekrutacji pracowniczych, opracowywanie szkoleń kadrowych, działania w zakresie reklamy, marketingu i public relations).

Oczywiście powyższa lista nie wyczerpuje wszystkich zakresów, w jakich outsourcing może być realizowany.

 

Jakie są wady i zalety outsourcingu

Outsourcing pozwala na korzystanie z wiedzy i umiejętności wyspecjalizowanych w danej dziedzinie pracowników (tzw. zasobów kadrowych), którzy mogą być lepiej wykwalifikowani w tejże sferze, od tych pracujących w firmie zlecającej — np. z powodu tego, że dla pracowników wewnętrznych może to nie być główna domena działalności, a dane obowiązki wykonują dodatkowo.

Takie rozwiązanie zwiększa również elastyczność podmiotu operującego na rynku. Może on w optymalny sposób dostosowywać się do zmieniających się warunków, dzięki wprowadzeniu do firmy zewnętrznej perspektywy. Outsourcing przyczynia się również do powstania takich korzystnych zjawisk jak rozdział ryzyka czy redukcja niektórych kosztów związanych z wykonywaniem bieżących zadań.

Do wad omawianego rozwiązania można zaliczyć ryzyko pogorszenia się wizerunku firmy w oczach jej klientów, zagrożenie trwałego uzależnienia się od podmiotu świadczącego usługi outsourcingowe, czy potencjalne trudności na płaszczyźnie komunikacyjnej.

 

Rynek outsourcingu w Polsce

W Polsce istnieje wiele firm specjalizujących się w zewnętrznym świadczeniu usług outsourcingu. Poza czołowymi ośrodkami, takimi jak Warszawa czy Kraków, ostatnimi czasy uwagę przykuwa Trójmiasto, a w szczególności największe miasto tego regionu, czyli Gdańsk. Obszar ten uznawany jest za jeden z najbardziej atrakcyjnych, jeśli chodzi o miejsca przyjazne biznesowi stawiającemu na innowacyjne rozwiązania. Ta rosnąca renoma może wkrótce sprawić, że Wybrzeże stanie się polskim outsourcingowym zagłębiem.

FacebookTab
mojeubezpieczenieTab Proszę o kontakt